Het leek op Zuid - Frankrijk..... - Reisverslag uit Xiamen, China van Koen Bart - WaarBenJij.nu Het leek op Zuid - Frankrijk..... - Reisverslag uit Xiamen, China van Koen Bart - WaarBenJij.nu

Het leek op Zuid - Frankrijk.....

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Koen

17 Mei 2014 | China, Xiamen

Zo, daar zitten we weer. In ons appartement, kijkend naar de regen die met bakken uit de lucht komt vallen. Gisteren zijn we rond de klok van zessen weer gearriveerd in Wenzhou. Vorige week zaterdag en zondag, hebben we genoten van ons weekend. Helaas was het weer niet al te best om wat activiteiten te ondernemen. Zondagavond zijn we met de taxi naar European Town geweest. Dit is een gedeelte in de stad (de naam zegt het al) waar alleen maar Europese horeca gelegenheden te vinden zijn. Wij hebben een bezoekje gebracht aan 'papa Jones'. Een gezellige eettent, met pizza's en pasta als assortiment.

Maandag was het dan zo ver. Op naar Xiamen! Een treinreis van ongeveer 4 uur. Toen we uit Wenzhou weggingen, regende het. Toen we eenmaal in Xiamen aankwamen scheen de zon, en was het rond de 28 graden! Wat ons gelijk opviel is dat er veel verschillen zijn tussen deze twee miljoenen steden. Het grootste verschil is misschien wel dat het veel schoner is. Je ziet nergens afval liggen. Dermate we meer richting het strand reden, begonnen we te denken dat dit verrekte veel op Zuid - Frankrijk leek. Overal tropische bomen, beach clubs en natuurlijk veel strand! Nadat de taxi chauffeur ons bij het hotel had afgezet, zijn we gelijk richting het strand gelopen. S'avonds hebben we lekker een bord rijst, met diverse soorten vis gegeten. Deze streek, staat bekent om zijn vele soorten vis.

Dinsdag hebben we eerst lekker uitgeslapen. Daarna hebben we een tandem geregeld bij het hotel. Maar toen de tandem werd gebracht, schrokken we wel een beetje. 'Moeten we daar de hele dag op fietsen'? Een hele kleine tandem... Nadat we het 'strand' gedeelte hadden gefietst, kwamen we in het drukke centrum. Zie je het al voor je? 2 Drentse jongens, op een tandem tussen alleen maar auto's, vrachtwagens en motoren in een drukke stad? Zo fietsten we daar dus. Uiteindelijk was onze bestemming de 'Carrefour' (Weer leek het op Frankrijk). Het winkelcentrum daarnaast was net een paar weken geleden geopend, en had grote winkels zoals; Tommy Hilfiger, Ford (We wisten niet eens dat Ford een kleding winkel had), Ralph Lauren en ga zo maar door. Nadat we genoten hadden van onze 'dure' ijs koffie bij de Starbucks, zijn we weer terug gefietst naar ons hotel. Totdat.... we een paar honderd meter voor ons hotel een goed-uitziende-club tegenkwamen. Een perfecte plek voor een biertje, perfect uitzicht op de zee en het strand op nog geen 10 meter! Top!

Op de woensdag hebben we de middag besteed aan ons project. We zijn met onze 'werkspullen' weer naar de 'Grand Club' geweest, en hebben genoten van een heerlijke lunch. Nadat we een paar uur daar hadden gezeten, liepen we weer terug naar ons hotel. Onderweg kwamen we veel mensen tegen die tegen ons riepen: 'Jette Jette Jette'. Wij dachten: Huh? Waar hebben zij het nou over? Ach, het zal wel! Domme Chinezen! Maar uiteindelijk viel het kwartje, ze wouden ons kokosnoten verkopen!

Wakker worden met harde onweer, en veel regen. Ja, dat was de donderdagochtend. Op de kamer was het nog wel redelijk koud (door de airco) maar eenmaal buiten, pfff! Hartstikke benauwd. Maar toch, we moesten geld pinnen en de dichtstbijzijnde bank was volgens ons 'gps' systeem op 7 kilometer lopen. Nou, je raad het waarschijnlijk al... Op 7 kilometer was er wel een bank, maar die accepteerde onze pas niet. Pff, zoeken naar een andere bank, op de terugweg maar goed rondkijken. Uiteindelijk hebben we beiden kunnen pinnen bij de ICBC. Nu we het toch over de 'bank' hebben... Het is hier (in Wenzhou) gebruikelijk dat 'Brinks' (maar dan de Chinese versie) met een Legerauto voor komt rijden, er 10 militairen met geweren uitlopen en het pand ontruimen. Wanneer het 'klaar' is, loopt er een mannetje met een paar koffers naar binnen en komt ook weer met een paar terug. Zo gaat het hier iedere dag. 'Ach' zegt Koen, Zullen we nog '1' biertje doen bij de Grand Club? Nou, daar liepen we weer hoor. Ondertussen kenden ze ons al, en gaven ons toen we weggingen een boekje voor 'Vip - Arrangementen'. In de avond hebben we wederom een lekker bord met rijst en vis gegeten bij een restaurant. Toen er een familie aankwam om een vis uit te zoeken die ze wel lekker leken, keken wij beiden even om. De 'ober' pakte hem netjes uit de bak, deed hem in het netje, nam een aanloop en sloeg de vis vol tegen de muur aan. Zo, even fileren en dan in pan. Smullen maar!

Dat was Xiamen. Vrijdag rond 1 uur zijn we weer op de trein gestapt richting Wenzhou. In de avond heeft onze Chinese huisgenoot ons meegenomen naar een Chinees restaurantje waar we een pan met rijst, aardappelen en groente voorgeschoteld kregen!

Zo, dit was het wel weer voor deze week!

Bart