Ascenta - Reisverslag uit Wenzhou, China van Koen Bart - WaarBenJij.nu Ascenta - Reisverslag uit Wenzhou, China van Koen Bart - WaarBenJij.nu

Ascenta

Blijf op de hoogte en volg Koen

23 April 2014 | China, Wenzhou

Week 1.
Ja, week 1 alweer, de eerste week zit er alweer bijna op. Het is hier nu 11:15 lokale tijd, in Nederland zal het iets van 05:15 zijn. Hier alweer bijna lunchpauze. Op het moment zit ik op een stoel, op de 18de verdieping, in de ''tweede locatie'' van Ascenta. Deze week zijn we begonnen met de stage, wat een ervaringen, WAUW. Het afgelopen weekend hebben we vooral veel gezien, zijn wat op stap geweest door de stad en hebben ook lekker gegeten. Victor ( onze begeleider ) heeft zaterdag ook het zwembad, de voetbalvelden en de andere sportvelden laten zien. Bart zal naar alle waarschijnlijkheid een transfer maken naar het voetbalteam van Wenzhou haha. En toen maandag begon onze stage, stiekem toch wel een beetje spannend.

Allereerst een uitgebreide rondleiding & mensen van het bedrijf ontmoet. Wat vooral opvalt is dat iedereen heel erg open is tegenover ons en dat ze ons allemaal willen helpen, erg leuk :). Na een kop koffie hebben we onze plannen doorgesproken. Wat gaan we nou eigenlijk doen t/m 7 juli?

--> We gaan proberen het bedrijf in detail beter te maken. ( Het bedrijf ziet er in Nederlandse ogen erg slordig uit en dat vindt Victor zelf ook. Hier gaan wij met een ''Nederlands oog'' naar kijken.

--> We gaan uitvinden hoe je het beste een leverancier kan vinden in China. ( In China zijn zoveel bedrijven dat je door de bomen het bos niet meer ziet )

--> Ook gaan we proberen een koper te vinden voor een speciale locker ( GEHEIM ) in Europa.

Verder hebben we die dag voor het eerst ons appartement gezien. Stiekem viel het een beetje tegen, we hadden iets beter en groter verwacht maar het moet lukken aankomende weken. We kunnen ons eigen stekkie maken daar en dat moet dan goed komen :)

Dinsdag weer een dag op stage gehad, was erg leuk. Bezig met onze plannen en vervolgens ook 2 leveranciers bezocht. Het verschil is zo enorm met Nederland, dit is pas echt handen werk en massa productie. Zoveel mensen, zo snel en eigenlijk zo goed. Erg indrukwekkend om te zien. De wereld is hier erg anders dan in Nederland, wederom het woord: INDRUKWEKKEND.

Vandaag ( woensdag 23 april ) zijn we naar de 2de locatie van het bedrijf geweest. Al verschillende keren met de taxi geweest, kost natuurlijk geen drol, iets van 1 euro en 40 cent. Aangekomen op de 2de locatie, met de lift naar de 18de verdieping, van de 30... Die tweede locatie hebben ze zodat de product ontwikkelaars goed en rustig hun werk kunnen doen en gescheiden zijn van het productie werk. Dit lijkt gewoon op een woonhuis en word hard gewerkt. Hier hebben we samen met Victor & Jeremy ( Chinese stageloper ) verschillende programma doorgesproken. We moeten er aan gaan wennen dan we altijd noties maken, door middel van een programma op je laptop & telefoon. In de lunch pauze naar een restaurantje beneden geweest en lekker pasta & rijst gehad. Die middag zijn we naar een school geweest waar allerlei bedrijven stonden. Die staan daar omdat ze opzoek naar nieuwe arbeiders. Net afgestudeerde studenten kunnen hier naar toe om een baan te zoeken. Erg leuk en dit zouden ze ook in Nederland moeten doen!

Vanavond toch weer naar een van onze favoriete fastfood ketens geweest om de maag een beetje te vullen met kip. Morgenavond vertrekken we samen met Victor naar Shanghai. Hier zullen we vrijdag een grote beurs bezoeken en uitkijken naar potentiële klanten en leveranciers. Victor zal die vrijdag weer terug keren naar Wenzhou, waar wij het weekend Shanghai eens gaan bekijken, leuk vooruitzicht dus!

Dat was het weer eventjes voor nu. We gaan nu nog eventjes een filmpje kijken en lekker slapen, laatste keer in onze leuke en fijne hotel... Morgen om 09:00 checken we uit.

( P.S. We vinden jullie reactie's erg leuk om te horen, bedankt! )

Tot de volgende keer!

Koen

• 23 April 2014 - 15:30

Leane:

Wat een andere wereld! Leuke foto's. Veel plezier in Shanghai.

• 23 April 2014 - 23:10

T. Eijgelaar:

Hoi Bart en Koen,

fijn dat jullie dit zo weergeven, zo kunnen we een goede indruk krijgen waar jullie zijn en wat jullie doen. Zelf vind ik het heel plezierig dat jullie misschien toch wel een geweldige tijd beleven, net zoals we in eerste instantie hebben uitgesproken. Ik vind het ook fijn dat jullie de kans gepakt hebben en het vertrouwen hebben gegeven dit ook echt door te zetten.
    ben heel benieuwd naar Shang hai, we spreken elkaar maandag hoop ik.

een heel goed weekend,

Tjerk Eijgelaar