Schooiers, trein en mooi weer! - Reisverslag uit Wenzhou, China van Koen Bart - WaarBenJij.nu Schooiers, trein en mooi weer! - Reisverslag uit Wenzhou, China van Koen Bart - WaarBenJij.nu

Schooiers, trein en mooi weer!

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Koen

27 Juni 2014 | China, Wenzhou

En daar zitten we weer. Iets later dan jullie misschien hadden verwacht, maar we hebben drukke weken gehad. Op dit moment zitten we aan ons bureau in Wenzhou, en worden de plannen steeds concreter. Nou ja, eerst maar even terug naar een kleine 2 week geleden. Nadat Koen op dinsdag een verslag had geplaatst, was het woensdag zijn verjaardag. Deze 'ouwe' bok is alweer 19 jaar oud geworden, en dat hebben we even gevierd met een lekkere lauwe Heineken. Op die zelfde dag heeft Sam (baas van Primyair) ons meegenomen naar zijn magazijn aan de andere kant van de stad. Gebruikelijk is in China, om een grote auto te hebben met een chauffeur. Nou, daar zaten we hoor; geblindeerde raampjes, grote stoelen en de auto werd netjes voor gereden. Op de vrijdag middag heeft Sam ons mee uit eten genomen naar de 'Paulaner'. Voor de mensen die wel eens van een Duits biertje houden misschien bekent, maar wij hadden er nog niet eerder van gehoord. Nadat we het logo zagen, wisten wij weer wat de 'Paulaner' was. Lekker genoten van 2 schnitzels en pullen bier. Nadat we de kaartjes op de post hadden gedaan in Shanghai (duurt ongeveer 2 week voordat het op plaats van bestemming is) hebben we afscheid genomen, en zijn we naar ons volgende hotel gegaan in Shanghai aan de andere kant van de stad. De 'ietwat' westerse kant van de stad. Nadat we hadden ingecheckt, hebben we beiden 'even' geslapen, want die nacht zou een lange worden.

Rond een uur of 10 zijn wij in ons oranje tenue naar het café gegaan waar wij met honderden andere Nederlanders de wedstrijd Nederland - Spanje hebben gekeken. Nadat de taxi chauffeur ons aan het begin van de straat er had uitgezet, en we 3 keer de verkeerde kant zijn opgestuurd bereikte we uiteindelijk rond 23:15 de kroeg. Een grootte achtertuin, met vele schermen, een tribune van Carlsberg en een club. Hier doen ze niet zo zuinig met bier, maar je krijgt gewoon complete kannen bier... TOP! Dat vinden wij wel mooi! Nadat we een beetje hadden rond gekeken, hebben we de wedstrijd Mexico - Kameroen gezien met wat Spanjaarden en Mexicanen. Ja, die waren er ook. In de tweede helft hadden wij het wel gezien, en zijn we naar een club geweest die er naast zat. Genoeg Nederlanders die daar alvast een feestje aan het bouwen waren. Rond 3 uur was het dan zo ver... Onze Oranje Leeuwen moesten het opnemen tegen de Spaanse matadoren. Nadat Spanje (door een onterechte penalty, en we Diego Costa helemaal verrot hadden gescholden) scoorde werd het even stil. Maar daar was hij hoor... Op het EK van 2012 bakte hij er niks van, maar de 'Flying Dutchman' kopte de bal netjes over Casillas. Het was weer feest in Shanghai! Uiteindelijk wonnen we de wedstrijd 'eenvoudig' met 1-5!! Wie had dat gedacht? Nou, wij niet in ieder geval. Op naar huis om lekker te gaan slapen. Rond een uur of 6/7 waren we weer terug bij het hotel, en hebben we nog even nagepraat over het Nederlands Elftal. De sfeer was geweldig, iedereen was in een goede stemming! Zeker een keer leuk om mee te maken.

Yes! We hadden gewonnen van Spanje, het was mooi weer in Shanghai en we hebben een weekje vakantie. De dag na de overwinning hebben we niet zo veel gedaan, een beetje de omgeving verkennen. Ook kwamen we erachter dat het hotel een zwembad (wat voor Koen perfect was) en een sportschool hadden. Elke dag dus lekker 2 keer sporten, in de ochtend en savonds na het avondeten.. Eindelijk! Na 10 week weer lekker sporten. Overdag lopen we gemiddeld wel 2 a 3 kilometer, maar echt sporten doen we hier niet echt. Zondags hebben we er maar een dagje 'sport' van gemaakt. Eerst zijn we met de metro naar het voetbalstadion van de plaatselijke 'FC' geweest. Shanghai heeft vele voetbalteams, maar welke in dit stadion speelde... 'Joost mag het weten'. Op dat terrein was ook nog eens een zwembad, badminton hal, basketbal veld en een speciaal ingericht terrein om voetbal te kijken. Daarna hadden we besloten om naar het circuit van Shanghai te gaan. Het was wel meer dan een uur in de metro, maar dat hadden we er wel voor over. Nou ja, je raadt het waarschijnlijk al.... ER WAS NIKS TE DOEN! Maar toch leuk om het F1 Circuit van Shanghai van de buitenkant te zien...

Op de maandag zijn we naar een oud gedeelte van de stad geweest. Hier waren alle oude gebouwen (zoals je denkt dat China is) omgetoverd tot winkeltjes waar ze souvenirs verkochten. Ook kwamen we in grote winkelcentrums terecht waar ze allemaal een klein standje hadden en spullen verkochten. In eerste instantie dachten we dat dit de 'Koppie Koppie' (Fakemarket) markt was. Na lang zoeken voor een Ray - Ban zonnebril, kwamen we erachter dat ze dat hier niet hadden. Na tijd zijn we nog even naar Xintiandi geweest. Dit is het echte 'westerse' gedeelte van de stad, en natuurlijk zitten hier ook winkelcentrums met grote namen als; Hugo Boss, Prada, Burberry en ga zo nog maar even door. Dinsdag hebben dus maar een bezoekje gebracht aan de echte 'Fakemarket'. Gelijk toen we binnen kwamen was het al raak; ''Rolex, Ray - Ban, Beats? What do you want? I have everything. You are my big friend ''. Zo ging het ongeveer de hele tijd, leuk om mee te maken. Uiteindelijk gingen we ook wat souvenirs en cadeautjes kopen voor thuis, dus het onderhandelen kon beginnen. Ik had al wat leuke poppetjes gezien voor Nederland, een soort van porseleinen poppetje. Ik vroeg wat de prijs was voor 1, en zij vertelde mij dat ik haar grootste vriend was, en dit mijn speciale prijs was etc. 40 Yuan voor 1, da's een boel geld. Uiteindelijk ben ik daar weggegaan met 4 poppetjes voor 40 Yuan. Leuk joh, dat onderhandelen! :) Wanneer we ons vasthielden aan een prijs, en zij wouden het niet geven liepen we gewoon weg. Vaak kwamen ze achter ons aan, en zeiden dat het goed was. Top! Ongeveer half KLM, Lufthansa en Ryanair liepen daar inkopen te doen. Na een beetje rond vragen, blijkt dat de piloten en stewardessen (stewards ook) alles gemakkelijker mee kunnen nemen dan ons. Ze krijgen geen problemen met de douane, wat wij eventueel wel zouden kunnen krijgen. Die hele fake markt was 5 verdiepingen groot, en telde wel meer dan honderd kleine zaakjes die 'grote' merken verkochten.

Vaak was het zo dat we in de avond bij het metrostation gingen eten. Hier was in plaats van een winkelcentrum, een eet centrum. Alleen maar kleine tentjes, met lekker eten. Vaak gingen wij gewoon voor een bakje noodles of rijst. Elke dag weer met andere groenten en vlees. Onderhand zijn we goed aan het eten gewend, en gaan we het eten best wel missen. Iedereen vraagt hier wel eens of we nog terug komen. We zouden graag binnen 2 a 4 jaar een keer terug willen om te kijken hoe het met iedereen is, maar dit hangt ook van de zaken af die we voor Ascenta gaan doen in Nederland. Daarmee doel ik op het verkopen van de Lockers.

De woensdag en donderdag in Shanghai hebben we voornamelijk veel rond gereisd en alle leuke punten bekeken. In die week zijn we 3 keer naar de andere kant van de stad geweest om lekker te ontbijten. Daarna zijn we met de metro naar punten geweest die ons leuk leken. Donderdag hebben we voor het laatst een bezoekje gebracht aan People Square en de Bund. Het blijft altijd fascinerend om dit te zien. Al die grote gebouwen, vele mensen en twee jongens uit Drenthe. Om de week lekker af te sluiten, besloten we om een biertje te gaan drinken op People Square. Al gauw trokken we (mede door onze lengte) de aandacht van alle straatverkopers, en mensen die diensten verkochten. Oprotten! Daar moeten we niks van weten! Toen we lekker op een terrasje zaten, waar ook andere westerse mensen zaten, kwamen mensen zonder armen langs om te bedelen voor geld. Ze blijven net zo lang staan tot dat je ze wat geeft. Bij ons kunnen ze lang blijven staan, wij geven ze helemaal niks. Soms proberen ze je dan aan te raken, maar als we een keer goed uitvallen: Opzouten! Scheer je weg! zijn ze snel weg. Tja, dat is ook Shanghai.

Vrijdag was het plan om weer terug te gaan naar Wenzhou. In de ochtend zijn we vroeg uit het hotel vertrokken, omdat we dan vroeg onze tickets konden halen. Nadat we een uur hadden gewacht voor twee papieren kaartjes, gingen we naar de vertrekhallen. Koen zei; ik zie ons trein nummer niet op de borden. Ik zei: Ach, komt wel goed. Er is vast wel een trein die naar Wenzhou gaat. Nadat we 2 keer die hal hebben door gelopen, kwamen we erachter dat de verkeerde tickets waren geboekt. Wenzhou --> Shanghai, in plaats van andersom. Shit! Wat nu? We hadden nog maar een half uur voordat er een andere trein naar Wenzhou ging. Na veel bellen met het bedrijf, en lang in de rijen gewacht te hebben, bleek dat er geen tickets meer waren voor die dag. Vrijdag de 20ste. Hmm... daar stonden we dan. Nog een dagje Shanghai dan maar. Ondertussen had het bedrijf al een hotel geboekt, dichtbij het vliegveld (Hongqiou) en treinstation. De volgende dag om 12:00 uur, zaten we weer in de trein naar Wenzhou. Ach ja, maak je dat ook eens mee.

Toch, vinden we Wenzhou leuker dan Shanghai. Er hangt een hele andere sfeer, Shanghai is al meer verwesterd en Wenzhou heeft nog steeds die oude huizen, gebouwen en wegen die de stad zo leuk maakt. De afgelopen week is Naomi (van het HBO - Stenden hogeschool) aangekomen in Wenzhou. Ze helpt ons met het schrijven van een plan voor het verkopen in Nederland, en schrijft voor haarzelf & School een eindscriptie wat haar helpt bij het slagen. Afgelopen week hebben we alle avonden samen gegeten met onze huisgenoten. Vaak namen ze ons mee om te gaan eten bij een restaurant waar je dan verschillende dingen bestelt, en lekker met zijn allen op eet. Woensdag avond heeft Huang een uitgebreid diner gemaakt (waar Victor ook bij was) omdat Naomi die dag 24 jaar is geworden. Savonds hebben we bij het plaatselijke 'coffeehouse' een drankje gedronken. Vanmiddag (Vrijdag 27-06) gaan we met Victor een kleine City tour houden voor Naomi. Ze is hier maar een korte periode (Dinsdag - Zondag) dus, veel laten zien!

De tijd gaat enorm snel! Op dit moment hebben we nog maar 10 dagen hier in Wenzhou, China. Dan krijgen we weer een lekker bord aardappelen met boontjes, en een stuk vlees. Er zullen nog veel momenten zijn waar ik het Chinese eten zal gaan missen.....Op dit moment zijn we ook al een 'aflevering' bij de krant (DVHN). Binnenkort zullen nog 2 stukken volgen....

Zo, dit was het wel weer. De volgende keer is Koen aan de beurt!

Tot snel!

Bart

• 27 Juni 2014 - 07:10

Linda:

Leuk om weer te lezen! Tot over 10 dagen!

• 27 Juni 2014 - 20:58

Hendrikje Van Overbeek-Blokzijl:

Hoi Bart ( en Koen),

Met plezier lees ik jullie verslagen. Wat gaat de tijd snel. Geniet dus nog maar van de laatste Chinese dagen.
    Hartelijke groet, ook van Anton,
    Hendrikje