Wauw - Reisverslag uit Sjanghai, China van Koen Bart - WaarBenJij.nu Wauw - Reisverslag uit Sjanghai, China van Koen Bart - WaarBenJij.nu

Wauw

Door: Koen

Blijf op de hoogte en volg Koen

10 Juni 2014 | China, Sjanghai

Daar zijn we weer, met ons volgende verslag. Op het moment van schrijven zit ik aan het bureau van Primyair, op 12 hoog, midden in de stad Shanghai met een temperatuur van 30 graden. Lekker warm dus.

Het weekend van 31 mei was het ‘’Draken-boot festival’’ in China. Dit is een periode van 3 dagen, en op deze 3 dagen wordt in principe ook niet gewerkt. Tijdens dit festival worden er met boten door de wateren van Wenzhou gevaren. Mooie boten maar ook erg snelle boten. En dit allemaal op man kracht. In 1 boot zullen ongeveer 15 man zitten met elk een peddel. En maar peddelen, zo snel als je kan. Mooi om te zien. De regering in China geeft hier 3 dagen vrij voor; zaterdag, zondag & maandag. Maar aangezien de dagen nogal druk zijn deze periode heeft Victor besloten dat er maandag gewoon gewerkt wordt. Dus een gewoon weekend voor ons.

Afgelopen week was het erg warm in Wenzhou. Hoge temperaturen en erg heiige weer. De hele week hebben we op ons stageadres hard gewerkt. Onderzoek doen naar de Nederlandse markt en wat ontwikkelingen door gesproken met Victor.

Woensdag 4 juni hebben we afscheid genomen van een van onze collega’s, Katrina. Zijn was de rechterhand van Victor en deed enorm veel werk. Helaas had zij besloten terug te keren naar haar thuis-plaats. In Nederland is een dergelijk afscheid natuurlijk net weer even iets anders dan hier in China. In Nederland ga je misschien ’s avonds wel lekker uiteten met een aantal collega’s en hou je een klein praatje en gewoon een gezellig avondje. Hier in China gaat dat ‘’net iets anders’’. Een paar dagen van te voren kan je je opgeven als je mee wil gaan lunchen bij een restaurant in de buurt. Wanneer de dag daar is, ga je naar dat restaurant met je collega’s en eet je lekker een hapje. Na het eten gaat iedereen weer terug naar het bedrijf en gaat de ‘’ex-collega’’ zijn/haar eigen weg. That’s it. Overigens was deze lunch erg lekker, met allerlei Chinese gerechten waaronder een vis die we zojuist nog lekker zagen zwemmen in een aquarium.

Ook hebben we het openbaar vervoer van Wenzhou getest. De achterruit van het bedrijfsbusje was ingeslagen en hierdoor konden we niet meer in de auto zitten. Dus dat werd een ritje in de bus. Voor 2 RMB, omgerekend 25 eurocent, ga je van de ene kant van Wenzhou naar de andere kant. De bussen zitten erg vol. Heel erg vol. Er zit geen airco in de bus dus het is ook lekker warm. Tja, je moet er wat voor over hebben, stage in China .

Aangezien de temperatuur zo hoog was deze week zijn we nog op iets moois gestuit. Op de daken van de bedrijven staan grote sproeiers. Deze sproeien de hele dag water op het dak om de temperatuur te verlagen op het dak en binnen in de fabriek.

Na een weekje op het bedrijf zijn we zaterdag met de trein richting Shanghai gegaan. Hier zijn wij 2 weken lang. 1 week lopen wij stage bij een internationaal transport bedrijf. Hier gaan we kijken hoe alles werkt en wat er allemaal moet gebeuren wil je iets transporteren van China naar Nederland of andersom natuurlijk. Na deze week hebben een weekje vrijaf. Deze week gaan we proberen zoveel mogelijk van Shanghai te bekijken. Dat weekje vakantie komt ons overigens totaal niet verkeerd uit met het WK in het vooruitzicht. Vrijdag op zaterdag nacht 03:00 zal Nederland aftrappen in Brazilië tegen Spanje. Hiervan zullen wij getuige zijn in Shanghai samen met ruim 150 Nederlanders. Hier hebben wij uiteraard erg veel zin in!

Voordat we vertrokken, waren we helemaal vergeten dat het WK zou zijn in de periode dat wij in China zijn. Dus geen oranje spullen meegenomen naar Wenzhou. Maar geen nood. In China kan je alles krijgen. Met alles bedoel ik dan ook echt alles. Na enige zoeken, met hulp van onze collega, vonden wij oranje shirts. Met namen en rugnummers erop. En het kost bijna niks, 50 RMB. Dit is omgerekend € 6! Dus nu zijn wij ook in het Oranje gehuld als Nederland speelt.

Zaterdag nadat we met de trein zijn aangekomen in Shanghai zijn we op de metro gestapt richting ‘’Dalian Road’’. Een metrostation in het midden van de stad. Hier stond Jason ons op te wachten. Hij zou ons contact persoon zijn deze week bij Primyair. Jason komt oorspronkelijk uit Suriname en spreek goed Engels. Ook kan hij Nederlands verstaan en zelfs een beetje spreken. Door een kleine miscommunicatie zit hij deze week in Singapore en kan hij ons niet begeleiden. Hierdoor moeten we deze week een beetje zelf op onderzoek uit. Moet goed komen dacht ik zelf. Jason heeft ons geholpen met het inchecken van het hotel en heeft ons wat leuke plekje in de buurt gewezen waar we ons konden vermaken. Het hotel viel overigens erg tegen. We hebben een oude rokers kamer die niet schoon is. Ook stinkt het er en zijn natuurlijk de bedden te klein. Valt een beetje tegen maar gelukkig is het maar voor een paar nachten. Na onze week stage gaan we naar een groter hotel, namelijk het Rayfont Celebrity Hotel & Apartment Shanghai. Hier hebben we een mooie grote kamer geboekt met grote bedden. Lekker een weekje genieten zal dat worden.

Die zaterdag avond wouden Bart en ik wel eens even wat meer zien van de stad. Na een ritje in de metro en een wandeling van een uurtje kwamen we uit bij het hart van de stad. WAT IS DAT GROOT EN MOOI! Wanneer je omhoog kijkt zie je alleen maar grote & hoge gebouwen. Zo groot en zoveel mensen. In tegenstelling tot Wenzhou lopen hier best veel buitenlanders rond. Wanneer we mensen horen praten verstaan we veel Duits. Dus er zullen hier veel Duitsers zijn. En in zo’n grote stad. Ja, waar moet je beginnen met kijken. We zijn maar gewoon een gebouw binnen gelopen. En ja het was meteen raak. Alle grote merken die je maar kunt bedenken vond je daar. Een kleine opsomming: Gucci, Louis Vuitton, Ugg, Vans, Hilfiger, Burberry, Armani, Diesel, Dior, Chanel, Prada, Apple en ga zo maar door. Nieuwe gebouwen, brand schoon, hoog, mooi. Echt super mooi op daar rond te lopen en die omgeving te bekijken. Aangezien alles zo indrukwekkend was waren we de tijd helemaal vergeten. We hadden die avond nog niet gegeten en ‘’grote jongens’’ dat wij zijn hadden wij al aardig wat honger om 22:00. Maar helaas. De zaterdagavond is net wat anders dan in Nederland. Om 22:00 gaat alles gewoon dicht. Dus geen rijst, geen pizza, geen kip en zelfs niet onze grote vriend met de grote/gele M. Dus wij maar richting de Family Mart om wat broodjes en sandwiches te halen en die op te eten. Een erg geslaagde avond op het eten na dan natuurlijk.

Die ochtend hebben we heerlijk genoten van ons ontbijt bij de plaatselijke bakker. Heerlijke broodjes met vlees & ananas en een croissantje mocht natuurlijk niet ontbreken. Na een goed en stevig ontbijt zijn we met de metro naar People Square gegaan. Een enorme plek met wederom enorme gebouwen en straten vol met winkels. En zoveel mensen, echt zoveel mensen. Als buitenlander wordt je regelmatig aangesproken of je dit wilt of dat. Maar goed, een boze blik naar die Chinezen zegt hun al genoeg. Gauw stoppen met dom praten en wegwezen. Wederom weer heel veel winkels bezocht en kleine inkopen gedaan. Na ons bezoek aan People Square zijn we richting De Bund gegaan. De foto’s zullen al genoeg zeggen. Een fantastische plek om te zien met alle hoge gebouwen aan de andere kant van de rivier. Mooie plaatsjes schieten en daarna lekker eten. Onze mislukking van de vorige avond zal ons niet nog een keer overkomen. Onszelf helemaal vol gegeten met pizza in de enige Domino Pizza’s in heel Shanghai. Die avond zijn we nog maar een keer naar het hart van de stad gegaan. Nog meer foto’s schieten en nog meer zien. Weer kom je nieuwe winkels tegen in gebouwen waar we de vorige keer ook al naar binnen waren gelopen. Ook hebben we de Apple Store even bezocht. Deze was enorm. Je loopt met een mooie trap naar beneden en daar begint het. Enorm veel tafels met op elke tafel 10 iPhone’s met daaronder een iPad. Daar lag wel voor meer dan 2 miljoen aan voorraad. Ook Apple’s recentste aankoop, Beats Electronics, was hier te bewonderen. Na een mooie zondag zijn we lekker gaan slapen in ons ‘’mooie’’ hotel. De volgende dag zou onze stage immers beginnen.

Die zondag hadden we mooi nieuws gekregen van Jason, we hoefden pas om 09:30 te beginnen. Dus konden we mooi rustig aan doen. Het bedrijf is op loopafstand van ons hotel, dus ook niet verkeerd. Jason heeft ons een korte rondleiding door het bedrijf gegeven en ons de hele dag van alles verteld. Het bedrijf is internationaal gericht en doet eigenlijk alleen maar internationale transporten. Rond 12:30 werden we door de baas, Sam, meegenomen voor een traditionele Chinese lunch samen met een aantal collega’s. Hier hebben Bart en ik onze buiken meer dan rond gegeten. Deze kant van het Chinese eten hadden we nog niet vaker gezien. Erg lekker gegeten met veel variatie. Na onze lunch hadden we Jason gevraagd of hij ons misschien wou helpen met de kapper. Want ja, in China stopt je haar niet ineens met groeien, we hadden er al een mooie bos opzitten. We werden beide in een stoel gezet en het eerste wat de mannelijke kapper deden was onze haren wassen. Tot 2x toe. Waarom? Totaal geen idee. Na het wassen werden Bart en ik om beurten geknipt door een ‘’Master kapper’’. Deze man had een speciaal diploma voor knippen en zou dat dus erg goed kunnen. Na een uurtje waren we beide de zaak uit met een fris kapsel .

Vandaag, dinsdag 10 juni 2014 is Jason in Singapore en zitten wij aan ons bureau. Door de miscommunicatie is er voor vandaag niet veel geregeld. Geen nood, we kunnen ons prima vermaken met ons werk voor Victor. Morgen zullen we naar de opslag ruimte gaan, en hier rond kijken. Morgen ben ik jarig en wordt ik alweer 19. Eerste keer jarig in het buitenland, best apart.

We hebben het nog steeds erg naar onze zin en vermaken ons prima. De tijd vliegt nog steeds en voor we het in de gaten hebben staan we straks alweer op Schiphol. We waren het er beide wel over eens dat we China wel gaan missen. Maar we verlangen toch ook wel naar Nederland. De ruimte, de stilte, de lucht, het eten, familie, vrienden. Nog 27 dagen genieten. Dit was het wel voor deze keer. Een erg lang verslag zie ik nu. Bart zal in het volgende verslag meer over Shanghai vertellen.

Tot de volgende keer!

Koen

• 10 Juni 2014 - 10:24

Linda Boxma :

Hey heren,

Niet te veel eten daar :-P. Volgens mij komen jullie daar wel een beetje aan als ik al die etens verhaaltjes lees .

Koen, alvast een fijne verjaardag morgen.

• 15 Juni 2014 - 21:34

Margriet:

Hoi jongens, alleen maar leuk Koen, die lange verslagen ;). Wat een wedstrijd he????? Dik feest zeker? Daar wil ik wel wat over lezen de volgende keer, haha. Succes met de laatste loodjes. Groetn uut Bork